În cadrul proiectului ”Stagii de practică pentru elevii Liceului Tehnologic Nr. 1 Oraș Valea lui Mihai, Cod MySMIS: 133025”, Asociația Bihor West Professional a susținut vineri 30 iulie 2021 un atelier elevilor claselelor IX-a A, XI-a A, XI-a C și XII-a C dedicate tematicii PR și Comunicare.
Un subiect mereu de actualitate pentru liceeni din cadrul profilului Tehnician în activități de Comerț a fost și va fi adaptarea la tot ce este nou în Comunicare și marketing, la trend-urile de vânzare, dar și construcția imaginii și încrederii pe termen mediu / lung. Aceste subiecte au fost atinse în cadrul atelierului de vineri de reprezentantul Asocației BWP responsabil pe organizarea atelierelor în cadrul proiectului European POCU 133025 și expertul în comunicare. Partea introductivă a fost susținută de Adrian Simon reprezentant al organizației partenere a școlii din Valea lui Mihai, axat în primul rând pe câteva noțiuni de bază ale domeniului Public Relation și Comunicare. Public Relation (PR) înseamnă în primul rând coordonarea comunicării și relațiilor cu scopul de a asigura între companie și publicul larg încredere și percpeție pozitivă. Este o activitate permanentă pentru a crea o imagine pozitivă în comunitate despre firmă pentru a câștiga și menține încrederea despre produsele / serviciile sale. Un subiect de dezbatere permanentă este interferența, uneori până la elemente de confuzie în a diferenția PR-ul și reclama; practic, chiar dacă există asemănări, acestea sunt noțiuni diferite, însă ambele sunt instrumente ale comunicăriide marketing. Diferențele sunt date de faptul că reclama se concentrează direct pe client, iar PR-ul pe influențarea opiniei publice. În privința valorificării, reclama este axată pe mărirea vânzărilor, dar PR-ul mai mult pe câștigarea încrederii. Și nu în ultimul rând, reclama dorește să obțină rezultate imediate, pe când PR-ul este o strategie cu bătaie lungă.
Concluzionând, întotdeauna există două elemente de bază, care se suprapun, merg nu în paralele ci în interferență. Una este focusată pe latură mai generală, acesta fiind PR-ul care reprezintă o activitate continuă, țintind câștigarea și întărirea îmcrederii în interiorul firmei și înspre exterior, obiectivul fiind dezvoltarea firmei pe plan îndelungat, lucrând în definitiv pentru o percpeție pozitivă la toate segmentele, grupurile sociale. Pe când cealaltă – reclama -, aceasta este focusată pe client, și mult mai clar pe situații și context de moment. Mai mult, chiar în acest caz apar și diferențieri privind grupurile-țintă.
A urmat prezentarea susținută de dl Bauman Dieter Gergo, expert în comunicare și PR, mai ales prin proiectele focusate pe promovarea în social media și prin agenții de publicitate, CEO la Heus Media Service. Materialul s-a concentrat în primul rând pe prezentarea practică a modului în care își poți promova și vinde un produs prin instrumentele actuale, ce înseamnă targetare sau tipul de comunicare pe care trebuie să-l folosim dacă avem deja bine defint un grup-șintă. Au urmat discuții pe tematici concrete și de actualitate din domeniul marketing-ului și a formării imaginii, ca de exemplu situația creată de un fotbalist care în cadrul unei conferințe de presă de la Campionatul European desfășurat în iunie 2021 a refuzat să fie filmat alături de un produs cunoscut, sponsor al evenimentului. Au urmat exerciții focusate pe alte situații concrete, mult mai apropiate de contextul din Valea lui Mihai, discutându-se despre modalitățile prin care s-ar putea promova pe sine un maganiz mixt, local, având în vedere că numărul conturilor de pe platforma Facebook din oraș este unul relativ mare, în speță 6500, astfel încât există potențial de a-ți face reclamă zilnică, dar și a-ți construi o strategie de PR pe termen lung.
Următoarele ateliere din cadrul acestui proiect urmează să se desfășoare în cea de-a doua jumătate a lunii august.
Redactat, Adrian Simon