Dezbaterea ce a întrunit mai mulți reprezentanți ai instituțiilor publice de profil, primării și firme interesate în angajarea tinerilor a fost găzduită miercuri după-amiaza de Casa de exproziții Komaromi din localitatea Otomani. Întâlnirea este un rezultat al protocoalelor de cooperare semnate anterior de Asociația B.W.P. și entități publice ori private, printre care AJOFM Bihor și patronatul CNIMMPR Bihor.
Asociația Bihor West Professional în colaborade cu Liceul Tehnologic Nr. 1 Oraș Valea lui Mihai, în cadrul proiectului ”Stagii de practică pentru elevii Liceului Tehnologic Nr. 1 Oraș Valea lui Mihai, Cod MySMIS: 133025”, a organizat miercuri, 23 fenruarie 2022, o masă rotundă cu diverși parteneri sociali din sfera mediului de afaceri, din domeniul educației și ai administrației publice locale, interesați în angajarea imediat după absolvire a tinerilor din liceele profesionale, și în speciale a celor de la profilul comerciant, respectiv bucătar și ospătar de la liceul profesional din nordul județului Bihor.
Masă rotundă cu tema Nevoi de cunoștințe și competențe pentru tinerii absolvenți de azi a adunat pentru o dezbatere constructivă reprezentanți ai instituțiilor publice, printre care doamna Kéry Hajnal, inspector general adjunct al ISJ Bihor, pe dl Békesi Csaba, director executiv al AJOFM Bihor, dl Nyakó József, primarul orașului Valea lui Mihai, Nyiri Sándor, primarul comunei Cherechiu, Horváth Béla, gazda evenimentului, primarul comunei Sălacea, precum și specialiști ai UAT-urilor Săcueni, manageri ale unor companii din zona Valea Ierului și Valea Barcăului, și nu în ultimul rând conducători ai câtorva unități școlare din zonă, printre acestea amintind pe doamna director a Liceului Tehnologic nr. 1 Oraș Valea lui Mihai, Zeffer Timea, precum și a liceului profesional de la Cadea și a școlii generale de la Sălacea.
Tematici propuse pentru dezbatere au fost axate pe posibilitățile pe care le au tinerii absolvenți pe piața muncii: cerințe și oportunități, ce tipuri de nevoi de instruire au nevoie, competențe necesare a fi dobândite încă din școală, și nu în ultimul rând care sunt elementele principale ale motivației tinerilor din perspectiva societăților comerciale: munca în echipă, perseverență, cunoștințe despre management-ul afacerii, management-ul carierei.
Aceste puncte de pornire s-au dovedit a fi interesante din perspectiva tuturor partenerilor, mai ales că a adus în discuție unele aspecte pe care nu le-au discutat într-o formulă așa mai largă în ultima perioadă. Primarii și managerii firmelor au punctat ca element central fiind motivația, ce anume îl va ține pe tânărul absolvent în localitatea natală, respectiv, o societate cu activitate în zonă. Evident, cuantumul salarizării va fi întotdeauna pilonul princiapal, mai ales în comparație cu desfășurarea acelei activități în țările din apropiere, gen Ungaria, Austria sau Gemrania. În cazul acestora, nici distanțele nu mai sunt atât de mari precum odinioară, ținând cont de infrastructura rutieră din și înspre nord-vestul județului Bihor. Managerii de companii au declarat deschis că astăzi nimeni nu mai tinde pentru salarul minim, nici măcar în cazul debutanților, știindu-se faptul că fluctuațiile lucrătorilor aduc un deficit în eficiența muncii întreprinderii. Doar cu salarii decente poți emite pretenții față de muncitori și concomitent față de calitatea produsului ori serviciului pe care-l propui spre vânzare ori îl oferi în diverse domenii. Totodată, indiferent că vorbim de producție sau doemniul HoReCa, administratorii au accentuat necesitatea promovării și implementării periodice a formării profesionale, acestea fiind importante nu doar pentru firmă și calitatea oefrită, cât și din perspectiva angajatului care va simți satisfacția profesională a muncii sale. Practic, în ultimii ani, managerii își proiectează bugetul anual cu un procent tot mai mare dedicat investițiilor în resurse umane, iar în contextul actual, aceasta nu va avea motiv să scadă în perioada următoare.
Un alt punct interesant expus de primarii din zona Văii Ierului a fost lipsa unei coerențe privind baza de date a oamenilor disponibili pentru o profesie anume, acest lucru evidențiindu-se în situația în care vine un potențial investitor și conducătorii UAT-urilor nu pot să pună la dispoziția companiilor informații la zi despre potențialul forței de muncă. Directorul AJOFM Bihor, Békesi Csaba, a precizat că aceste date într-adevăr pot fi actualizate cu informații exacte destul de greoi, foarte rar se suprapune ceea ce este în bază de date ca șomer și o anume profesie să fie echivalent cu așteptările și nevoile firmelor bihorene sau străine ce tocmai și-ar începe activitatea economică într-o localitate. Fluctuațiile sunt o caracteristică puternică, suprapus cu așteptările potențialilor angajați. Însă, ar putea fi acoperit această lipsă, măcar parțial, cu un studiu referitor la profilul angajatorului și angajatului. În urma discuțiilor, Asociația Bihor West Professional și-a luat angajamemntul că, în situația în care vor primi sprijin și din partea autorităților locale, vor începe redactarea acestui docuemnt esențial pentru definirea pieței muncii în Valea Ierului și Valea Barcăului. Primarii și reprezentanții companiilor au specificat că vor acorda întreg sprijin pentru aceasta.
Revenind la tema anterioară, dl Molnar Istvan din partea societății Modular SRL cu activitate în orașul Săcueni, dar cu muncitori din mai toate comunele învecinate a specificat necesitatea unui alt aspect imprtant: trebuie să fie sprijinit organizarea sistemului educațional în sistem dual, numai în zona de nord a județului fiind 4 licee profesionale capabile să desfășoare acest sistem. Doamna inspector general adjunct Kéry Hajnal și-a arătat disponibilitatea de a facilita realizarea acestui tip de proiecte, amintind că pentru desfășurarea orelor teoretice, școlile profesionale din zonă pot fi o gazdă profesionistă, mai ales că dispun de echipamentele și resursele necesare pentru buna desfășurare.
Concluzionând, managerul societății Bellotto din Marghita, Alexandru Salamon a identificat câteva măsuri necesare pentru continuarea implementării proiectului, asta și în ideea că firma pe care o conduce este interesată în anagajarea forței de muncă tânără, atât din domeniul comerț, cât și HoReCa.
Următoarea întâlnire de acest gen se va desfășura în funcție de evoluția implementării proiectului și a rezultatelor atelierelor proiectului POCU 133025.
Redactat,
Adrian Simon
Expert organizare ateliere