Atelier dedicat tematicii ”Procesarea și analiza statistică în Comerț și HoReCa”

Atelierul desfășurat ieri, 26 octombrie 2022, a avut ca subiect central problematicastatisticii, modul în care prelucrarea și analiza datelor pot fi de folos în cadrul comerțului sau domeniului HoReCa.

În prima parte a atelierului a avut loc prezentarea teoretică susținută de Adrian Simon, expert organizare ateliere, accentuând importanța statisticii în domeniul comerțului și al HoReCa, și necesitatea de a apela la aceste date mai ales după încheierea perioadei pandemice, având în vedere că am intrat într-o nouă abordare în contextual multiplelor schimbări sociale, de comportament, alegeri ale oamenilor. Pregătirea de analize pentru investiții în dezvoltarea afacerii sunt necesare pentru a aduce o contribuție pentru o mai riguroasă abordare a costurilor, optimizarea cheltuielilor, și per ansablu, va ajuta la pregătirea de scenarii pentru vânzare / valorificarea potențialului turistic după caz. De asemenea statisticile oferă suport pentru dezvoltarea de rețele, și nu în ultimul rând oferă analize pentru îmbunătățirea serviciilor.

Pe parcursul atelierului au fost prezentate și discutate date statistice de actualitate din domeniul HoReCa și comerț, schimbările bruște din ultimii doi ani și jumătate influențând dezvoltarea acestui domeniu mai ales că a adus cu sine și o sumedenie de concedieri, reconversii, dar și șansa ca tinerii să se angajeze mai rapid și cu salarii atractie, din moment ce există o cerere preganntă pe piața muncii pentru prestarea acestor servicii.

În cea de-a doua parte a atelierului, invitatul specialist, doamna Romina Durnea, economist, bun cunoscător al domeniului statisticii prin diversele proiecte din sectorul civic și tineret, de la început a relevat importanța procesării și folosirii datelor statistice pentru toate planificările pe care dorește să le realizeze o țară sau o companie ori un proiect de investiție după caz, etc, iar punctul de plecare pentru toate acestea este recensământul ce se efectuează aproximativ o dată la zece ani de către fiecare țară europeană. În urma prelucrării accesteia avem informații nu doar despre situația la zi din domeniul social, economic sau educație, ci putem observa diverse tendințe ale comportamentului social, al bunăstării comunităților, al migrației interne ori al necesității pentru un trai decent, toate fiind pilonul principal pentru conceptualizarea politicilor publice de la nivel national și local. Au fost date exemple despre tendințele din agricultură, asta și din perspectiva specificului zonei Văii Ierului, a faptului că în ultimii ani a scăzut numărul de utilaje, însă s-a îmbunătățit calitativ și a contribuit la eficientizarea producției, dotarea cu utilaje noi fiind pus pe seama proiectelor nerambursabile castigate de fermieii din zonă.

Exercițiile practice – brainstorming  La sfârșitul atelierului am desfășurat cele două exerciții care au urmărit și gradul de acumlare al informațiilor, cunoștințelor redate în cadrul evenimentului, iar acestea s-au axat pe rezolvări practice ale unor situații adaptate la contextul local:

  • În primul scenariu, elevii au avut de rezolvat o situație pentru un manager al unui magazin alimentar mediu, din Valea lui Mihai, pus în situația de a pregăti comenzile pentru luna decembrie. Evident se va lua în calcul efectual lunii cadoruilor, astfel că majoritatea dintre tineri au răspuns că vor fi vândute peste medie dulciuri, pachete tip cadou, fructe. La întrebarea ce criterii trebuiesc urmărite privind cantitatea comandată, răspunsurile au fost diverse, dintre cele mai importante la subiectul statistică amintind: Comparație cu vânzările de anul trecut, comparație cu vânzările din anii de dinaintea pandemiei, deschiderea unui supermarket în oraș care va putea aplica promoții și nu în ultimul rând scăderea populației datorită plecării tinerilor în orașe mai mari
  • În cadrul celui de-al doilea exercițiu, am avut de comparat o statistică axată pe promovarea câtorva unități de cazare din zona Văii Ierului. Au fost alese trei pensiuni, cu specific diferit, și fiecare din altă localitate: casă țărănească de la sat, pensiune în orașul de transzit Valea lui Mihai, și o pensiune cu 4 stele din municipiul Marghita. Ținând cont că toate acestea sunt prezente în mediul online, am ales princiapalele trei criterii pentru evaluare: 1) numărul de urmăritori pe rețeaua Facebook, notele primite pe site-uri de promovare turistică, respectiv prezența pe alte rețele de socializare. Astfel, casa țărănească ”La Bunici” din comuna Diosig are peste 600 urmăritori pe Facebook, nota 9,7 pe site-ul travelminit.ro, dintr-un total de 16 recenzii, pe când Pensiunea Bello din Marghita are peste 3 mii de urmăritori, nota 8,4 din 27 recenzii pe booking.com, iar Pensiunea Kincs din Valea lui Mihai 145 urmăritori, nota 6,4 din 4 recenzii. Mai mult, pe rețele tiktok sau instagram este prezentă doar pensiunea din municipiul Marghita, cu aproape 500 followeri, și cu o prezență constantă a postărilor. Chiar dacă nu se adresează aceluiaș segment, am dorit să evidențiem ce anume ar trebui îmbunătățit la celelalte două unități de cazare pentru a câștiga o îmbunătățire, calitativă și cantitativă.
  • Adrian Simon, expert organizare ateliere

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top