În cadrul proiectului ”Stagii de practică pentru elevii Liceului Tehnologic Nr. 1 Oraș Valea lui Mihai, Cod MySMIS: 133025”, în coordonarea Asociației Bihor West Professional a fost susținut joi, 16 iunie 2022 atelierul dedicat tematicii “Competențe civice și competențe sociale”.
Atelierul s-a desfășurat Casa de Cultură „Bartók Béla” din Valea lui Mihai, avându-l invitat principal pe dl Békesi Csaba, director executiv al AJOFM Bihor, expert în domeniul plasării forțelor de muncă, foarte bun cunoscător al cerințelor tinerilor pentru încadrarea la primul loc de muncă, a elementelor ce trebuie urmărite pentru ca absolvenții de licee și școli profesionale să aibă un randament cât mai mare în acomodarea la noul colectiv, dar și prioritățile pe care le urmăresc companiile la tinerii viitori angajați, cărora aceasta va fi prima încadrare în câmpul muncii.
Partea introducitivă și prezentarea teoretică a fost susținută din partea asociației de către Adrian Simon, expert organizare ateliere în cadrul proiectului POCU 133025, precizând faptul că acest subiect al atelierului este propunerea firmelor bihorene cooptate în proiect în urma întâlnirilor desfășurate pe parcursul lunilor aprilie și mai, și care au optat pentru ca această tematică să fie dezvoltată cu precădere de către un expert al domeniului în cauză. Ori vasta experiență profesională a domnului Békesi, dovedită și prin faptul că persoana sa a fost recomandată pentru acest atelier de însuși conducătorul unui patronat renumit la nivel național, Ioan Mintaș, vicepreședinte al CNIPMMR România, poate fi un atu și pentru elevi în următoarele etape de pregătire a câștigării unui viitor loc de muncă bine plătit, în meseria de la profilul urmat la liceul profesional și pe cât posibil în localitatea unde și-a dorit-o, unii optând pentru orașul / satul natal, alții preferând o carieră într-un oraș mai mare.
Cele două tipuri de competențe nu sunt atât de distincte pe cât se interferează, însumând o serie de elemente-cheie pe care tânărul le aduce de acasă, coroborat cu modul în care abordează relaționarea față de conducători sau colegi, dar și cum rezonează față de clienți. Chiar la început, Békesi Csaba precizase că ceea ce numim competențe sociale, pot fi înțelese într-o primă frază prin ”cei șapte ani de acasă”, un mod de abordare departe de a fi doar un clișeu, fiindcă modul în care de mic, apoi adolescent te comporți într-un grup, modul în care respecți persoanele mai în vârstă, cum colaborezi în sistuații dificile, toate acestea își vor pune amprenta pe succesul sau insuceesul la un prim loc de muncă. Respectul față de semenii noștri este un alt punct forte pentru a reuși în viață, pentru a atinge un succes scontat. ”Vei primi respect dacă-l vei acorda celor din comunitatea din care faci parte” a fost o primă concluzie importantă a dialogului dintre expert și elevii implicați în proiect. În cadrul competențelor civice, invitatul atelierul a remarcat dinamica dezvoltării Uniunii Europene, și concomitent cu aceasta faptul că se schimbă rapid și trend-urile de pe piața muncii. Nu doar la nivelul instituțiilor europene, ci deja mai în fiecare job cu pretenții se cer într-o primă instanță competențele lingvistice, concomitent cu dezbaterile aprinse despre salariul minim la nivel european. Toate acestea ar putea conduce înspre o nouă abordare a tinerilor din România, inclusiv a celor din Valea Ierului, ținând cont că pentru un loc de muncă asemănător să primești același salariu cu costul emigrării, parcă nu va mai fi atât de atractiv ca și în urmă cu 10-15 ani. Va fi primordial nu într-atât diploma, pe cât modul în care abordezi relația cu un grup, cu angajatorul, cu diverse alte grupuri, practic ceea ce numim generic personalitate va fi tot mai important pentru conducătorii companiilor, fiidcă aceasta ascunde acele elemente prin care tinerii se pot adapta mai rapid la noutăți, la situații de criză.
La final au fost trecute în revistă în cadrul unui dialog deschis între invitat și participanți câteva situații și exemple practice din viața de zi cu zi și posibil la viitorul loc de muncă bazat pe cele cinci elemente-cheie ale modelului SPACE din domeniul inteligenței sociale. Toate acestea vor fi fundamentul unui succes la angajator, fiindcă fără empatie cu clientul un ospătar nu va putea să servească corespunzător un client ce necesită o alimentație mai specială, precum nici fără un ”radar social” nu vei reuși să te integrezi într-un colectiv nou sau fără o prezență ce degajă carismă sau cel puțin înfățișare plăcută, nu vei putea să creezi atracție ori simpatie față de persoana ta.
Redactat, Adrian Simon – expert organizare ateliere