Atelier dedicat tematicii Dezvoltării resurselor umane (partea a II-a)

Atelierul desfășurat ieri, 20 ocotmbrie 2022, a avut ca subiect central elemente ce țin de dezvoltarea resurselor umaneîn contextul regiunii Văii Ierului și a posibilităților de angajare cu succes la primul loc de muncă, motivarea de care au nevoie, dar și riscurile la care sunt supuși tinerii absolvenți de astăzi pentru o reușită a începutului de carieră.

  • În prima parte a eveimentului, prezentarea teoretică a fost susținută de Adrian Simon, expert organizare ateliere, prezentând principalele rezultate ale răspunsurilor companiilor la chestionarele lansate în perioada implementării proiectului, dar și a rezultatelor răspunsurilor elevilor implicați în acest program prin chestionarul focusat pe traseul profesional.  A fost subliniat importanța ca elementele ce țin de aptitudini și competențe să fie în congruență între așteptările celor două părți, în sensul că opțiuni cât mai apropiate între cele două categorii de respondenți vor putea facilita Astfel, cu cât se evidențiează că tânărul absolvent dorește să lucreze în domeniul învățat la școală va avea mult mai mari șanse nu doar de a ocupa locul de muncă la firma cu profilul apropiat, ci se va adapta mai repede, va acumla experință și munca în colectiv mult mai rapid decât cel ce nu și-ar fi dorit să presteze aceea meserie pe care a învățat-o în cadrul anilor de liceu. Toate acestea au fost evidențiate cu prezentarea valorilor ce au reieșit din prelucrarea datelor.  Au fost detaliate și evaluate datele statistice privind cele mai multe opțiuni acordate de tineri pentru competențele dobândite în cadrul proiectului, putând observa o diferențiere între cele trei profiluri. Până ce la comerciant a dominat lucru în echipă și motivarea, la cei din sfera HoReCa s-a evidențiat competențele digitale, limba de specialitate și flexibilitatea.
  • În cea de-a doua parte a atelierului, invitatul specialist, doamna Nagy Evelyn a evidențiat câteva aspecte practice din zona resurselor umane, cu atenție sporită pe principalele provocări la care tinerii vor trebui să răspundă odată ieșitți pe piața muncii, multe din acestea urmărindu-le pe întreaga perioadă a carierei profesionale: motivarea va fi în permanent o combinare între un pachet salarial atractiv, și totodată o recunoștință a muncii depuse, precum și în o comparație clară între cum trebuie să te comporți cu un client fidel și unul ”în trecere”, mai ales că din perspectiva HoReCa, orașul Valea lui Mihai are un pregnant caracter de localitate de transit. Doamna Nagy a subliniat că, de foarte multe ori, succesul adaptării la locul de muncă este dat de faptul că cerințele angajatorilor se întâlnesc sau nu cu cele ale tânărului angajat, proaspăt absolvent al unei meserii, și cu precădere dacă acele deprinderi pe care  le-a acumlat în anii de școală sunt chiar necesare la firma respectivă. Astfel, atât în comerț, cât și în domeniul HoReCa în special la ospătari este important ca un bun communicator cu clienții, care și-a dezvoltat o bună capacitate de organizare, lucru în echipă, vorbitor de limbă sau limbi străine se va putea integra mult mai rapid și va avea succes în colectivul deja existent mai ales dacă va acoperi un gol la aceea societate. Tot așa, în sfera comerțului, un tânăr cu puternice competențe digitale va putea acoperi un neajuns la o firmă cu un colectiv mai în vârstă, unde se știe despre această nevoie necesară dezvoltării societății comerciale, dar nu este personal adecvat pentru îndeplinirea acestui rol.

2.Exercițiile practice – brainstorming Cele două exerciții propuse elevilor au urmărit și gradul de acumlare al informațiilor, cunoștințelor redate în cadrul atelierului s-au axat pe rezolvări practice ale unor situații adaptate la contextul local:

  • Deschiderea unui bar & pensiune la noua centura a orașului, ce momentan se află în faza de proiectare, vânzătorul comercial, bucătarul ori ospătarul va merge sau nu din locul sigur din centrul orașului, care ar fi avantaje / dezavantajele unei schimbări au fost analizate prin metoda SWOT, cu accent puternic pe ce elemente îi vor motiva. Răspunsurile au fost diverse, pro și contra unei schimbări, principalele elemente în jurul căreia s-au purtat discuțiile fiind atracția față de noile provocări în meserie, cu riscul de a nu te putea adapta la un alt context, în care accentul de pe clienții fideli, locali, deseori cunoștințe personale, va cădea pe cleinți în permanență noi, diferiți, deseori din alte țări, fiind o zonă cu trafic intens în partea de nord-vest a țării.
  • Cel de-al doilea exercițiu s-a axat pe discuții legate de riscurile pe care le poartă angajarea sau schimbarea unui loc de muncă pentru o altă meserie decât cea învățată, ori în care deja ai acumlat sufiecientă experiență. Ce anume ar putea fi motivul unei astfel de schimbări. Majoritatea răspunsurilor și opțiunilor au fost în jurul unui salariu atractiv, colectivul de la acel loc de muncă și în situația în care nu te-ai putut adapta la locul de muncă în meseria învățată ori neînțelegerile cu conducătorul unității sunt în fază iremediabilă.

Adrian Simon, expert organizare ateliere

Scroll to Top