Atelier dedicat tematicii e-Commerce

În cadrul proiectului ”Stagii de practică pentru elevii Liceului Tehnologic Nr. 1 Oraș Valea lui Mihai, Cod MySMIS: 133025”, Asociația Bihor West Professional a susținut luni, 30 august 2021și joi 30 septembrie 2021  atelierul dedicate subiectului e-Commerce cu participarea elevilor claselelor IX-a A, XI-a A, XI-a C și XII-a C dedicate tematicii e-commerce  și prezentare de multe bune practice. De asemenea, au fost invitați experți ai promovării și vânzării prin intermediul internetului, respectiv cei ce au derulat campanii de promovare online de success.

Pentru cei de clasa a XII-a, acest atelier a fost organizat la sfârșitul lunii august, iar invitatul principal a fost dl Balajti Ferenc, manager în cadrul propriei firme, fotograf și webdesigner, un foarte bun valorificator al propriilor servicii prin intermediul platformelor on-line. Pentru ceilalți reprezentanți ai grupului-țintă, elevi ce între timp au pătruns în clasa a X-a, respectiv a XII-a în anul școlar 2021-2022, iar în cadrul acesteia, principalul invitat a fost dl Boda Gergely, coordonator al mai multor evenimente și festivale, unele cu mii de vizitatori ai programelor de divertisment, culturale și dezvoltare comunitară. Totodată este tânăr antreprenor în zona agriculturii, cu vânzare de produse direct, dar și prin promovarea on-line. În cazul ambelor evenimente, partea teoretică asupra acestui concept a fost susținut de dl Zsigo Tamas, coordonator al proiectului nostru, expert în domeniul informaticii, iar Adrian Simon a cooptat tinerii liceeni în două exerciții, simulare privind implementarea unui model in-house Rep și respectiv aplicare individuală axat pe consturcția unui catalog cu produse.  

În cadrul ambelor evenimente, prima parte a fost susținută de dl. Zsigo, făcând o trecere în revistă a categoriilor domeniului comerțului electronic, enumerând ca principalele aceste domenii: business-to-consumer – companiile vând produse şi servicii consumatorilor individuali; business-to-business – companiile vând produse şi servicii altor companii; procese de business – companiile menţin şi folosesc informaţii pentru a identifica şi evalua clienţii, furnizorii şi angajaţii; consumer-to-consumer – participanţii de pe o piaţă online pot să îşi vândă/cumpere reciproc bunuri, și nu în ultimul rând, business-to-government – companiile pot vinde bunuri şi servicii agenţiilor guvernamentale. De asemenea, au fost trecute în revistă principalele avantaje ale acestui tip de comerț, atât din punctul de vedere al vânzătorului, cât și al cumpărătorului. Astfel pentru cel ce vinde, se eidențiează dispariţia limitelor geografice de vânzare; publicitatea online poate atinge publicul ţintă mai uşor; dezvoltarea de noi produse se poate realiza mai uşor în concordanţă cu cerinţele consumatorului; adaptarea la schimbări este mai rapidă; disponibilitatea informaţiilor despre clienţi; economii la vânzarea produsului; îmbunătăţirea relaţiilor cu clienţii; reducerea erorilor prin automatizarea proceselor de plată; și nu în ultimul rând operabilitate 24 ore / zi, 7 zile pe săptămână. Iar din perspectiva celui ce cumpără, cele mai elocvente ar putea fi timpul redus de acces la produs; identificarea mult mai uşoară de furnizori şi parteneri de afaceri; economii la cumpărarea produsului; scăderea costurilor tranzacţiilor prin creşterea vitezei de transfer a informaţiei; distribuirea online pentru produse digitale; lucrul la distanţă sau accesul la produse/servicii din zone aflate la distanţă. Desigur, au fost prezentate fără echivoc și dezavantajele pe care le poartă cu sine aceste tipuri de tranzacții, dintre cele mai importante enumerăm: imposibilitatea de a realiza cu succes transferuri online a unor produse şi servicii (exemplu: produse alimentare perisabile, bijuterii unicat, alte produse imposibil de verificat la distanţă, indiferent de tehnologiile curente); credibilitate scăzută și îndeosebi integrarea greoaie a bazelor de date şi a software-ului de procesare a tranzacţiilor tradiţionale cu software pentru comerţ electronic (aceste servicii de integrare pot fi costisitoare).

În partea a doua, expertul s-a axat pe subiecte teoretice ce descriu modele de afaceri din comerțul electronic, dispozitivele folosite într-un system electronic de plăți.

La capitolul prezentări al unor campanii de success, dl Balajti Ferenc a evidențiat cum poate fi construită o afacere ”de la zero”, prin crearea unui produs creativ și valorificarea ei prin intermediul on-line. În cazul de față, compania pe care o conduce se axează pe vânzarea unor aplicații privind retușarea profesională și rapidă a fotografiilor. În concret, fotografiile vor avea o calitate superioară prin folosirea unor filtere, având la bază LightRoom profesional.

În urma prezentărilor, dl Simon a conchis în discuțiile cu elevii, că aplicația practică ar fi indicat să se focuseze pe un catalog cu vâzare de produse locale și regionale, una din minusurile pe care le are Valea Ierului, producătorii mici din Valea lui Mihai și comunele învecinate neavând la dispoziție un site specializat pentru acest domeniu, chiar dacă aproape fiecare localitate are câte un produs specific, ori cum este catalogat în ultima perioadă un brand agricol local. Aceasta a rămas să fie gândită și prezentată detaliat în cadrul chestionarului.

Redactat Adrian Simon – expert organizare ateliere

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top