În cadrul proiectului ”Stagii de practică pentru elevii Liceului Tehnologic Nr. 1 Oraș Valea lui Mihai, Cod MySMIS: 133025”, în coordonarea Asociației Bihor West Professional a fost susținut astăzi, 31 martie 2022 Masa rotundă cu tema ”Dezvoltarea cunoștințelor și competențelor pentru tinerii din nordul județului Bihor”.
Atelierul s-a desfășurat în sala de conferințe a companiei Bellotto Impex SRL, una dintre cele mai prestigioase societăți comerciale din partea de nord a județului, producător de echipamente sportive premium și comerciant în același timp. La invitația organizației noastre au mai dat curs companii din microregiunea Valea Barcăului cu profiluri diverse, de la hotel, cafenea, farmacie, dar și asociație sportivă în a cărei activitate o mare parte este ocupată de promovare și organizare evenimente, fiind astfel în concordanță cu multe din elementele studiate de liceenii de la comerț. Subiectele propuse pentru dezbatere au fost: ce șanse au tinerii absolvenți din municipiul Marghita și împrejurimi să se angajaeze aici, și totodată ce atracție reprezintă această zonă pentru absolvenții din liceele din nordul județului? Ce nevoi de instruire – competențe au nevoie pentru a găsi și a se stabiliza la un loc de muncă în oraș, și nu în ultimul rând, reprezentanții companiilor din zona Văii Barcăului ce tip de motivații consideră a fi necesare pentru a nagaja tinerii absolvenți de la liceu și școli profesionale?
Evenimentul a venit în completarea celui din februarie de la Casa de Expoziții Otomani, fiind de această dată focusat pe zona Văii Barcăului și a principalului oraș de aici, municipiul Marghita. În orice caz, din răspunsurile la chestionarele anterioare, această localitate este una din opțiunile principale ca posibil viitor loc de muncă, fiind cea mai importantă în nordul Bihorului atât din punct de vedere al industriei, cât și comerț sau turism.
De altfel, cu referire la domeniul HoReCa, managerii prezenți la masa rotundă au specificat faptul că zona ar putea satisface câteva elemente specifice turismului de nișă, ținând cont de specificul zonei, potențialul agro-turistic din imediata vecinătate și totodată de potențialul ștrandului termal din oraș. Dar pentru toate acestea nu este de ajuns un marketing puternic din partea municipalității sau agenților economici, ci și de unele competențe sociale ale angajaților ce interacționează cu turiștii pe care le întreprind acasă, și le dezvoltă ulterior în școală. De asemenea, bonusarea este un alt element important pe care societățile o aplică pentru a menține angajații, dar un aspect important ce a putut fi reținut, doar aceia dintre personal vor putea primi bonus la veniturile negociate anterior care reușesc să dovedească plus valoarea propriei munci, care atât în domeniul comerțului, cât și al Horeca sau chiar și ca asistent în farmacie nu poate fi dobândit decât dacă ai competențele sociale și civice prin care aduci și menții clienții.
Tocmai de aceea, dezvoltarea acestora rămâne una din prioritățile de prim rang pe care trebuie să le urmărească educația, și în special cursurile specializate. Concluzionând, propunerile participanților pentru următoarele ateliere și workshop-uri ale proiectului nostru sunt accentuarea acelor competențe sociale care urmăresc interacțiunea și cooperarea într-un grup la locul de muncă, respectiv comunicare în mod constructiv și gestionarea situațiilor de stres, foarte importante aspecte de exemplu la barmani, iar în cazul competentelor civice s-a remarcat participarea agenților economici la diverse acțiuni publice ale comunităților locale.
Redactat, Adrian Simon – expert organizare ateliere